homesitemapcontactA+

Het museum van de wetenschap

Quinten Van Geest VU Medisch Centrum (MS Centrum Amsterdam)

Blog van MS onderzoeker Quinten van Geest

Samen met collega’s loop ik op woensdagavond om halfnegen het Musée d’Orsay in Parijs binnen. Dit oude treinstation is in 1986 geopend en herbergt 19de-eeuwse kunstwerken van onder andere Monet en Van Gogh. We lopen een grote, centrale trap af, waar we direct verwelkomd worden door een viertal muzikanten die op hun strijkinstrumenten klassieke muziek ten gehore brengen. De grote stationshal vol met schilder- en beeldhouwwerken maakt daarmee extra veel indruk.

museum van de wetenschap d'OrsayGek genoeg valt mijn oog direct op de muren en het plafond. Deze zijn betegeld met een ontelbaar aantal identieke beeldhouwwerken van zo’n 40 bij 40 centimeter (zie afbeelding). “Wat een eer om op zo’n manier vereeuwigd te zijn als kunstenaar” is het eerste wat in mij opkomt. Hoogstwaarschijnlijk hebben heel veel mensen keihard gewerkt om al die tegels vorm te geven en zo tot een prachtig eindresultaat te komen.

Dat is niet heel veel anders dan wat wij in de wetenschap doen: hard werken om tot belangrijke inzichten te komen en deze resultaten te vereeuwigen. Dit vereeuwigen gebeurt in de vorm van een wetenschappelijk artikel dat je schrijft en publiceert in een wetenschappelijk tijdschrift. Al deze artikelen worden opgeslagen in een wetenschappelijke database: ons “museum”.

ECTRIMS

De échte reden waarom wij in Parijs waren, was het jaarlijkse MS-congres genaamd ECTRIMS. Pakweg tienduizend MS-onderzoekers vanuit de hele wereld kwamen van 24 tot en met 28 oktober 2017 in Parijs bijeen om nieuwe onderzoeksresultaten te delen en te bediscussiëren, maar ook om de toekomst van MS-onderzoek te bespreken. Er waren sessies over het diagnosticeren van MS, het behandelen van MS en het beter begrijpen van de ziekte zelf.

Ook waren er meer dan tweeduizend posters te bezichtigen gedurende het congres. Tijdens een postersessie, die een paar uur duurt, hangen de posters in een grote ruimte en staat de onderzoeker zelf naast zijn of haar poster. Het leuke is dat je met de onderzoeker in gesprek kan gaan over zijn of haar bevindingen. Wat betekenen de resultaten precies? Hoe passen de resultaten van deze onderzoeker in je eigen onderzoek? Waar moet in de toekomst de focus op liggen qua onderzoek?

Tijdens deze postersessie realiseer ik me opeens hoeveel mensen er keihard werken om met hun kunstwerk in dat denkbeeldige wetenschappelijke museum te hangen. Als tegel aan het plafond of kunstwerk op een voetstuk. Ons wetenschappelijke museum heeft al meer dan 75.000 “werken” (artikelen) over MS en er is nog ruimte genoeg voor nieuw werk.

Het meesterwerk

Het échte meesterwerk van het Musée d’Orsay is eigenlijk de oude stationshal zelf met ál zijn kunst. Zowel de tegels aan het plafond als de kunstwerken op een voetstuk. Wij als onderzoekers zijn continu bezig om tegels te maken en kennis te vergaren, namelijk al die posters waar ik langs ben gelopen op ECTRIMS. Sommige van deze posters eindigen niet als tegel aan het plafond, maar als kunstwerk op een voetstuk, omdat het bijvoorbeeld erg vernieuwend onderzoek is. Maar alle posters tezamen en de discussies die deze doen oplaaien vormen het échte ‘meesterwerk’: het beter begrijpen en behandelen van MS.

Iedere ambitieuze onderzoeker heeft de drang om een mooi kunstwerk te creëren. Dat is goed, want het zorgt ervoor dat onderzoekers creatief zijn, goed nadenken en met belangrijke ontdekkingen komen. Of het artikel eindigt als tegel aan het plafond of kunstwerk op een voetstuk maakt niet uit. Het gaat om alle werken tezamen, de kennis die we hiermee opdoen en de discussies die ontstaan, die het wetenschappelijke MS-veld vormen.

Als onderzoeker moet je dus niet treuren als het artikel dat je hebt geschreven aan het plafond hangt in plaats van op een voetstuk staat. Ieder werk, mits goed uitgevoerd, draagt bij aan het uiteindelijke meesterwerk en moet gevierd worden.

Quinten van Geest

Foto: Quinten van Geest

Klik op een tabblad om aan te geven hoe u wilt reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *