Actieteam Problemen hulpmiddelenzorg

Speciaal actieteam moet acute problemen hulpmiddelenzorg oplossen

Een speciaal actieteam moet mensen die problemen hebben met hun hulpmiddel of het aanvragen daarvan snel gaan helpen. Met dit plan reageert minister Hugo de Jonge op Kassa’s uitzending over de problematiek rond hulpmiddelen zoals rolstoelen, trapliften en speciale fietsen. De Nationale Ombudsman riep de minister en gemeenten in de uitzending op de problemen concreet op te lossen.

Problemen gebundeld in zwartboek

Problemen bij levering hulpmiddelenUit onderzoek van Kassa blijkt dat veel mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel te maken hebben met problemen. De redactie kreeg in een week tijd honderden reacties binnen van mensen die hier de afgelopen 12 maanden mee te maken hadden of nog steeds hebben. Het gaat om ellenlange wacht- en levertijden, slechte klantenservice en een gebrek aan maatwerk. Kassa selecteerde 100 reacties en verzamelde die in een zwartboek. Dat is aangeboden aan de minister, de VNG en brancheorganisatie Firevaned van hulpmiddelenleveranciers.

Oproep ombudsman: los problemen op

De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen onderschrijft de problemen. Hij krijgt er al geruime tijd klachten van burgers over. Nadat hij dat al in de uitzending van Kassa deed, roept de ombudsman gemeenten en de minister ook nog eens in een brief op de problemen nu eindelijk concreet op te lossen: “We zijn immers al vele onderzoeksrapporten, debatten en Kamervragen verder en de problemen zijn er nog steeds.”

Actieteam per mail te bereiken

Daar belooft de minister nu werk van te maken. Om bestaande problemen snel op te lossen is een speciaal actieteam opgericht. Daarin werkt het ministerie samen met aanbieders en gemeenten. Mensen die zitten te wachten op een hulpmiddel, reparatie of een ander probleem hebben met hun hulpmiddel kunnen het actieteam per mail bereiken, via het mailadres Actieteam_Hulpmiddelen@minvws.nl.

Het ministerie ontvangt graag de verhalen van mensen die op dit moment problemen ervaren met betrekking tot de hulpmiddelenzorg, of die dit de afgelopen 12 maanden hebben gehad. Het is hierbij van belang duidelijk aan te geven welke gemeente en aanbieder(s) het betreft.

Petitie van Joyce

Joyce Eijk, aan wiens problemen Kassa in de uitzending van 21 september aandacht besteede, is een petitie begonnen. Ze is het wachten zat. De petitie heeft het doel van 4.000 handtekeningen al bijna bereikt.

Bron: Kassa

Dit bericht heeft 1 reactie
  1. Het erge is dat het eigenlijk niet alleen om de hulpmiddelen gaat. Er is gewoon geen integraal gehandicaptenbeleid. Naast hulpmiddelen, zijn er bijna geen geschikte, betaalbare woningen te vinden en ze worden amper gebouwd. Gemeentes plaatsen verder overal om allerlei redenen paaltjes en drempels, waardoor je als rolstoelgebruiker veel hindernissen moet zien te omzeilen.
    Als je ergens naartoe wilt moet je gebruik maken van regiotaxi, waardoor je naast de halve regio wordt doorgevoerd en daar veel tijd aan kwijt bent, ook nog of veel te vroeg of te laat op je bestemming bent.
    Een invalideparkeerkaart krijg je alleen als je zelf nog auto rijdt, waardoor een bezoek aan een stad een hele onderneming wordt, want je kunt afgezet worden en de bestuurder kan wel een parkeerplek zoeken, want je kunt best 10 minuten wachten. Die 10 minuten is nergens op gebaseerd, probeer dat maar eens te halen in een onbekende stad. Mijn ervaring is dat ik dat een half uur tot drie kwartier sta te wachten in weer en wind. En enige creativiteit om problemen op te lossen is ook niet aanwezig, men wil er zelfs niet eens naar luisteren.

Klik op een tabblad om aan te geven hoe u wilt reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *