homesitemapcontactA+

Dokter bellen? Eerst tot 3 tellen

Campagne om patiënt te leren wat spoed is

Een splinter in je vinger is doorgaans géén spoed, net zomin als een herhaalrecept aanvragen. Een online campagne dat je niet voor elk wissewasje naar de Huisartsenpost hoeft.

Huisartsenposten Amsterdam is vandaag een onlinecampagne begonnen om inwoners van Amsterdam bij te brengen dat ze niet voor elk wissewasje naar de Huisartsenpost hoeven te gaan. De Huisartsenposten (HAP) Amsterdam werkt hierin samen met de gemeente.

Eerst tot 3 tellen

Tijdens de looptijd van de campagne krijgt een geselecteerde groep Facebook-gebruikers in hun tijdlijn een animatiefilmpje te zien, in het Nederlands of Engels. De centrale boodschap is: ‘Dokter bellen? Eerst tot 3 tellen’.

‘Het achterliggende idee is dat we mensen bewust proberen te maken’, zegt een woordvoerder van de HAP Amsterdam. ‘De hap is bedoeld voor spoedvragen, en niet voor aandoeningen waarmee de patiënt eerder of later mee naar zijn eigen huisarts kan gaan.’

Lange wachttijden

Aanleiding voor de campagne zijn de vaak lange wachttijden bij de HAP, waar al langer iets aan geprobeerd wordt te doen.  ‘Het gevaar is dat wanneer er te veel mensen naar de hap bellen met klachten zonder spoedeisend karakter, patiënten met échte spoedklachten in het gedrang komen.’

De doelgroep van de campagne zijn inwoners tussen de 20 en 40 jaar. ‘Dit is de grootste groep gebruikers. Daaronder zitten veel mensen met jonge kinderen, die vaak met vragen komen. Natuurlijk, als zij zich zorgen maken moeten ze vooral bellen. Maar het gaat ook om mensen die, gewend als ze zijn aan de 24-uurseconomie, gewoon ’s avonds de HAP bellen voor bijvoorbeeld een  herhaalrecept. Terwijl ze daarvoor beter overdag naar hun eigen huisarts kunnen bellen.’

Bron: Medisch Contact

Klik op een tabblad om aan te geven hoe u wilt reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *