homesitemapcontactA+

Patiëntenportalen

Het is tobben met patiëntenportalen bij ziekenhuizen

Patiënten willen graag gebruik maken van patiëntenportalen met hun medische gegevens bij ziekenhuizen. In de praktijk valt het gebruik ervan nog flink tegen.

PatiëntenportalenUit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland blijkt dat 60 procent van alle patiënten een ziekenhuisportaal zou willen gebruiken. Maar slechts één op de vijf maakt er echt gebruik van. Het ziekenhuis heeft alleen niet altijd een portaal of de patiënten weten niet  dat het ziekenhuis een patiëntenportaal heeft. Weinig zorgverleners moedigen bovendien hun patiënten aan een portaal te gebruiken. “Hier is echt nog een wereld te winnen”, zegt directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie.

Meer dan twee weken wachten

Patiënten die een portaal (willen) gebruiken doen dat vooral om lab uitslagen te zien, hun medicatieoverzicht te zien, afspraken te maken of voor een e-consult met de specialist. Maar bijna één op de vier moet langer dan twee weken wachten voor de lab uitslagen zijn ingevoerd in het medisch dossier. En één op de vijf klaagt over onbegrijpelijke taal in het dossier op het portaal.

Directeur Dianda Veldman: “… meer dan de helft van alle ziekenhuizen heeft nog geen portaal en ziekenhuizen die er wel een hebben moeten dat actiever bij de patiënt onder de aandacht brengen. Het zou ook handig zijn als patiënten meer dan tot nu toe bij de (door)ontwikkeling van de portalen worden betrokken.”

Die laatste conclusie trekken ook onderzoekers van IQ Healthcare die het gebruik van het patiëntenportaal van het Radboudumc bekeken. Zij zien enthousiaste patiënten, maar soms ook terughoudendheid bij zorgverleners.

Het volledige onderzoeksrapport is te lezen op www.patientenfederatie.nl

Klik op een tabblad om aan te geven hoe u wilt reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *