homesitemapcontactA+

Tips voor blaasproblemen

Blaasproblemen

De Baas over je Blaas

Wanneer je MS symptomen je té vaak richting toilet sturen, probeer dan eens  deze eenvoudige tips of ze helpen je aandrang te bedwingen.

Niet nippen

blaasproblemenDrink om de paar uur tijdens de dag een klein glas water (180-220 cc) in een keer leeg. Dat is beter dan steeds met kleine nipjes te drinken, want daardoor moet je vaker plassen. Drink wel genoeg: je urine moet een helder gele kleur hebben.

Niet vlak voor bedtijd

Zorg dat je genoeg vocht binnen krijgt, maar drink niet vlak voor je naar bed gaat. Dan word je ’s nachts wakker omdat je naar het toilet moet. Drink je laatste glas water of ander vocht minstens twee uur voor je gaat slapen.

Beperk koffie en alcohol.

Drink niet teveel koffie, frisdrank, bier en wijn. Koffie en alcohol kunnen je blaas irriteren en ervoor zorgen dat je vaker naar het toilet moet. Alcohol beïnvloedt bovendien de manier waarop je nieren vocht opnemen en daardoor kan je blaas zich sneller dan normaal vullen.

Niet roken

Nicotine veroorzaakt blaasirritatie. Als je rookt, vraag dan je arts om advies over nicotine vervangende producten, medicijnen of andere middelen die je helpen met roken te stoppen.

Doe Kegeloefeningen

Net zoals je je biceps en triceps kunt versterken, kun je ook je bekkenbodemspieren die voor ondersteuning van de blaas zorgen, sterker maken. Deze spieren houden urine in de blaas vast zodat geen urineverlies optreedt bij niezen, hoesten of lachen.

Om de juiste spieren te vinden, moet je je spieren samenknijpen alsof je de urinestraal wilt stoppen. Houd dit ongeveer 4 seconden vol en ontspan dan weer. Doe deze oefeningen meermaals per uur. Je hoeft je daarvoor niet speciaal af te zonderen en bent ook niet aan een speciale tijd gebonden. Doe de oefeningen waar en wanneer je wilt.

Als je niet weet hoe je je bekkenbodemspieren kunt vinden, vraag dan een fysiotherapeut om hulp.

Train je blaas opnieuw

Ga op vaste tijden naar het toilet, bijvoorbeeld om de twee uur. Doe dit ook als je geen aandrang voelt. Zo kun je voorkomen dat je blaas te vol wordt en overloopt.

Als je aandrang om te plassen krijgt voordat de twee uur zijn verstreken, probeer je plas dan nog vijf minuten langer op te houden door je bekkenbodemspieren aan te spannen. Na verloop van tijd ben je dan misschien in staat de perioden tussen de toiletbezoeken steeds langer en langer te maken.

Meer lezen over blaasproblemen? www.msweb.nl/meer-over-ms/overzicht-klachten/blaas-en-stoelgang/

Bron: Tame Your Bladder When You Have MS

Klik op een tabblad om aan te geven hoe u wilt reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *