http://www.msweb.nl
Zoekend in diagnoseland

Ga terug   MSweb forum > Lijf & Leden > Zoekend in diagnoseland

Mededelingen

Reageer

Topictools Weergave
Oud 30 juli 2015, 17:10   #1
Lubje26
Deelnemer

Standaard Plotseling klachten

Hallo

Ik stond op mijn werk en ineens kreeg ik dus gevoelloze handen,de avond was het weer weg, de volgende dag kwam het weer terug, later kreeg ik daar zware benen bij, een aantal dagen later krachtverlies in mijn linker hand en tintelingen/branderig gevoel in mijn linker hand.

Dit heeft tien dagen geduurd, waarbij de klachten steeds toenamen in ernst,waar ik de laatste dagen moeilijker liep dan normaal, ook had ik evenwichtsstoornissen en kon ik sommige dingen moeilijker pakken ivm ruimtelijk inzicht.

Omdat mijn schoonmoeder ook al ms heeft konden we eerst niet geloven dat ik ook zulke rare neurologische klachten kreeg, mijn dokter zegt dat het ook aan mijn schildklier kan liggen omdat ik daar ook iets mee heb.

De internist daarentegen zei dat de kans klein was dat dit met mijn schildklier te maken heeft, deze klachten hebben ongeveer tien dagen geduurd, daarna nam het redelijk snel af, een week later leek ik weer de oude te zijn.

Als de uitslag van de schildklier binnen is en daar komt uit dat het niet daar aan kan liggen, wil mijn dokter me pas doorsturen naar een neuroloog, ben een man van 26, lijken deze klanten op ms ? Ik ben er nogal ongerust over.

Laatst gewijzigd door leeuwtje-nl : 30 juli 2015 om 18:53
Lubje26 is offline   Reageren met citaat
Oud 30 juli 2015, 18:52   #2
leeuwtje-nl
Moderator  Vrouw

Standaard

Hallo Lubje, allereerst welkom op het forum. Zoals je kunt zien, heb ik wat witregels toegevoegd in je tekst. Veel mensen hier hebben last van hun ogen en kunnen zo'n lap tekst niet lezen. Inhoudelijk is er niets veranderd, wel heb ik een paar punten toegevoegd om je zinnen ergens te laten ophouden ivm de witregels.

Wat betreft je vraag: het klinkt voor mij niet als een duidelijk MS-dingetje. Je hebt in 10 dagen tijd diverse klachten gehad, wat mogelijk wel iets met neurologie te maken heeft. Maar je verhaal laat mij niet meteen richting MS denken.

Ik begrijp dat je onder controle staat en dat je je internist binnenkort weer ziet? Dan zou ik die afspraak eerst even afwachten. Mocht je internist je naar een neuroloog sturen, dan hoeft het ook echt niet meteen MS te zijn. Neurologische klachten zij er ook zonder dat iemand MS hoeft te hebben.

Succes met de onzekerheid, en fijn als je ons even op de hoogte wilt houden.
leeuwtje-nl is offline   Reageren met citaat
Oud 31 juli 2015, 08:50   #3
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Oké, dan ga ik het nog even afwachten.
Oud 31 juli 2015, 09:26   #4
belladonna
Deelnemer

Standaard

Misschien zit er een zenuw beknelt .
Ik zou mijn nek en rug laten kraken.
Klinkt enger dan het is.

Ergste wat je kan doen is doemdenken en zelf gaan dokteren.
Heel erg veel dingen gebeuren namelijk niet en verpesten je leven als je je daar wel druk over gaat maken.
Niet lullig bedoeld.
belladonna is offline   Reageren met citaat
Oud 31 juli 2015, 21:23   #5
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Dat klopt wel, maar omdat het erg veel lijkt op symptonen van ms, ook heb ik voor die klachten een rood en geïrriteerd oog gehad, kan toeval zijn.het voelde voor mij als een eerste schub, ik hoop dat ik het mis heb.hoe begint ms meestal en hoe lang duurd een schub gemidddelt?
Oud 31 juli 2015, 22:10   #6
leeuwtje-nl
Moderator  Vrouw

Standaard

Hoi Lubje, een rood en geïrriteerd oog hoort zeer zeker niet bij MS. Bij een oogzenuwontsteking zit het probleem in de zenuw achter je oog, en aan het oog zelf is dan niets te zien. Roodheid en irritatie hebben niets met je oogzenuw te maken.

MS kan op vele manieren beginnen, daar is niet veel zinnigs over te zeggen. Het is een zenuwziekte, dus je moet denken aan afwijkingen in neurologische functies. Schubs zijn ook heel wisselend, maar je mag toch wel denken aan 4 weken tot enkele maanden.
Oud 1 augustus 2015, 13:33   #7
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Dan had ik mij daar iets anders bij voorgesteld, deze periode was ik wel heel vermoeid, kon niet veel meer, het rare is dat een week na die klachten het weer grotendeels weg was, ben denk ik weer 90 procent de oude.

Misschien wel 100 procent.

Zijn er hier mensen me ms die in enkele dagen tot een week zijn hersteld en een korte schub hebben gehad?
Oud 1 augustus 2015, 13:39   #8
Stefan
Deelnemer

Stefan's avatar

Standaard

Ik heb nog niet zo lang MS, maar toch al aardig wat klachten gehad die een paar dagen of een week duren. Laatst was het een gebrek aan gevoel in mijn benen, daarvoor was het overgevoeligheid in 1 been, deze week was het dat ik opeens geen smaak meer kon proeven.

Of dit komt door een mini schub weet ik niet. Gewoon verwarde zenuwen denk ik
Stefan is offline   Reageren met citaat
Oud 1 augustus 2015, 13:50   #9
roos30
Deelnemer  Vrouw

Standaard

Lubje, is er bij jou gekeken naar een eventuele nekhernia?
Oud 1 augustus 2015, 16:39   #10
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Nee dat niet, zijn nu de schildklier uitgebreid aan het onderzoeken, volgende week woensdag zal er wel uitkomen dat het daar niet aan kan liggen, de internist zei al dat de kans heel erg klein is dat het door de schildklier komt.

maar er zijn extreme gevallen, omdat ik daar een medisch verleden mee heb willen ze eerst dat uitsluiten, als het aan de schildklier had gelegen was het wss contstant geweest en niet een aanval, nader onderzoek volgt allemaal nog.
Oud 1 augustus 2015, 16:51   #11
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Heb ook nog nooit gelezen dat je bij een nekheria zware benen en vermoeidheid kunt krijgen.
Oud 5 augustus 2015, 19:41   #12
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Huisarts stuurt me telkens naar huis, heb schildklierhormoon voorgeschreven gekregen wat misschien helpt voor de vermoeidheid, maar volgens de internist zijn de andere klachten neurologisch.toch stuurt mijn huisarts me heel tijd naar huis met het antwoord dat het mijn spieren zijn door de schildklier.

10 dagen lang heel erg moe, loodzware benen en armen, gevoelloosheid in beide armen en branderig gevoel in mijn linkerhand waardoor er krachtverlies ontstond waardoor ik de autosleutels moeilijk kon pakken, onhandig in de vingers en kon moeilijk door het huis lopen, evenwichtsstoornis en liep overal tegenaan.

Plotseling werd het na tien dagen ook weer langzaam minder, maar mijn schildklierwaarden waren hetzelfde.hoe maak ik die huisarts nou wijs dat ik dit met mijn zenuwen van doen heeft.
Oud 5 augustus 2015, 20:16   #13
leeuwtje-nl
Moderator  Vrouw

Standaard

Tsja, als zelfs je internist het heeft over een neuroloog, dan zou ik geloof ik maar eens naar een andere huisarts gaan. Niet dat die dan per direct de oplossing hoeft te zijn/geven, maar het lijkt me op de eerste plaats belangrijk dat je je gehoord voelt, en dat je samen in overleg kunt gaan.

Nu heb je vooral onvrede en twijfels over je huisarts, en ik denk dat je je energie voor andere dingen nodig hebt. Dus ik zou eens bij een ander langsgaan. Hoef je nog niet eens per direct over te stappen, maar wellicht even bij de assistenten vragen (als je bij een HAP zit tenminste) of je een keer naar een ander mag omdat je overweegt over te stappen.
Oud 5 augustus 2015, 21:06   #14
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Ik ga er morgenvroeg nog 1 keer proberen, de internist heeft hem vandaag gebeld om te vertellen dat het anders is, op verzoek van mij heeft ze dat gedaan, benieuwd wat de huisarts morgen zegt.
Oud 6 augustus 2015, 09:23   #15
Mieke 56
Deelnemer  Vrouw

Standaard

Ik snap niet goed waarom de internist dan zelf niet de verwijzing naar de neuroloog doet als hij denkt dat er iets neurologisch aan de hand is.

Een verwijzing hoeft niet via de huisarts te lopen.
Oud 6 augustus 2015, 10:03   #16
Knillis
Moderator  Vrouw

Standaard

Dat leek mij ook de meest aangewezen stap. Ik ben door de neuroog ooit ook doorgestuurd naar de uroloog. En dat terwijl ik voor mijn blaasklachten al wel onder behandeling stond van mijn huisarts.

In dit geval lijkt het de beste oplossing aangezien de internist er wel van overtuigd is dat er neurologische klachten spelen terwijl de huisarts daar nog niet aan denkt.

Maar misschien dst de huisarts het advies van de internist nu opvolgt en je doorverwijst voor verder onderzoek Lubje. Zou dit niet het geval zijn dan kun je het de internist alsnog vragen.

Succes
Oud 7 augustus 2015, 12:14   #17
Lubje26
Deelnemer

Standaard

De internist heeft dus gebeld met de huisarts en verteld dat ik een schildklierhormoon uit mag proberen omdat mijn hersenen al 7 jaar heel hard moeten werken om het goed te laten functioneren, daar zou de vermoeidheid minder van kunnen worden,maar de neurologische klachten niet, maar heb ik een afspraak voor bij de neuroloog de 17e van deze maand.

Dat was de huisarts nu ook wel duidelijk.
Oud 18 augustus 2015, 18:35   #18
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Oké, ik krijg toch een mri scan, beetje zenuwachtig voor de uitslag, kan me niet voorstellen dat er niks te zien is, als ik naar de ernst van de klachten kijk.
Oud 18 augustus 2015, 19:59   #19
leeuwtje-nl
Moderator  Vrouw

Standaard

Wat goed dat je de MRI voor elkaar hebt! Ga je niet te zenuwachtig maken over de uitslag, dat kost alleen nog maar meer energie. Eerst het onderzoek zelf maar eens laten doen. Moet je daarna lang wachten op de uitslag, of is die afspraak nog niet ingepland?
Oud 19 augustus 2015, 13:02   #20
Lubje26
Deelnemer

Standaard

8 september zou de scan zijn, 2 dagen later krijg ik een gesprek over de uitslag.
Oud 8 september 2015, 14:10   #21
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Vandaag naar het ziekenhuis geweest, eerst hebben ze foto´s gemaakt van mijn rug in een klein donker kamertje met het nodige apparatuur.

daarna een foto van mijn ogen gemaakt om te kijken of er geen splinters in zitten vanwege mijn werk.

Toen voor de mri scan geweest voor mijn hersenen en nek, dit duurd zon half uur a 3 kwartier.

ben benieuwd wat donderdag de uitslag is.
Oud 10 september 2015, 12:58   #22
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Vanmorgen kreeg ik te horen dat er niks afwijkends te zien was, op de hersenscan nek en rug ook niks te zien.

ik moest de volgende keer met klachten sneller terugkomen, die aanval van neurologische klachten is alweer dik 2 maand geleden.

omdat ze me eerst naar een internist stuurde duurde het allemaal wel lang, ik snap er even niks meer van, is het mogelijk dat er geen littekens te zien zijn als je te lang wacht met onderzoek, of dat er helemaal niks te zien is op een scan, In de begin fase van ms?

de neuroloog zei dat ms wel kon beginnen met mijn klachten maar vond me wel jong voor de diagnose, ik ben 26 nu
Oud 10 september 2015, 13:21   #23
Hilma
Deelnemer  Vrouw

Hilma's avatar

Standaard

dat is onzin, 26 te jong!
Hilma is offline   Reageren met citaat
Oud 10 september 2015, 13:45   #24
Knillis
Moderator  Vrouw

Standaard

Bij mij zijn in het (verre) verleden tot drie keer toe onderzoeken geweest omdat ik van MS werd verdacht.

De eerste keer was ik erg jong (ik denk 23) omdat ik veel last van mijn benen had en niet zo ver kon lopen. Er werd toen niets gevonden.

De tweede keer toen ik 37 was omdat ik een OZO had en juist dat gzien mijn leeftijd zou kunnen wijzen op MS (volgens de neuroloog).

Maar ook toen was er helemaal geen enkele afwijking te zien.

Bij mij werd dus drie keer = scheepsrecht want op m'n 41e viel de rechter lichaamshelft langzaam uit en toen bleek ik een enorme plek in het halsgebied te hebben en een klein plekje in het hoofd.

Het stellen van de diagnose MS kan inderdaad jarn op zich laten wachten. Want als er geen sluitend "bewijs" is wordt er geen diagnose gesteld.

Dat komt omdat er erg veel symptomen zijn die wellicht bij MS horen maar er zijn ook heel veel andere ziektebeelden die dat soort symptomen geven.

@ Hilma
26 is inderdaad niet te jong om Ms te krijgen maar de arts bedoelde misschien aan te geven dat de symptomen waar Lubje last van heeft op die leeftijd vaak (nog) niet wijzen op MS.

Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Boven de 60 krijg je ook geen MS meer wordt wel gezegd. Nou niets is minder waar. Het gebeurt alleen niet zo heel vaak

Lubje ik wens je sterkte want toch weer verder moeten in het medische circuit valt vaak niet mee.
Oud 10 september 2015, 15:26   #25
Hanna71
Deelnemer  Vrouw

Hanna71's avatar

Standaard

Ook ik heb eerder onderzoek gehad naar MS, waar niks uit kwam. 12 jaar later blijk ik het toch te hebben.
Maar dat betekent niet dat je er nu van uit moet gaan dat dat er later alsnog uit gaat komen. Je klachten kunnen op veel meer wijzen, ook minder ernstige dingen.
Oud 10 september 2015, 17:22   #26
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Wow ruim 18 jaar na de eerste klachten pas de diagnose, van de ene kant maar goed dat het zo lang heeft geduurd knillis.

mijn schoonmoeder zat 2 jaar na de diagnose in een rolstoel en is na 5 jaar compleet verlamd, zo kan het ook gaan, ik hoop dat het bij mij altijd weg blijft of heel lang gaat duren.

omdat ik lees dat het bij mannen ook heel ernstig gaat, ben er nog niet gerust op
al moet ik het nu wel gewoon loslaten.
Oud 10 september 2015, 18:37   #27
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Heb van meerdere mensen gehoord dat mijn klachten ook van andere ziekten/of aandoeningen kunnen komen, zelf lees ik fibromyalgie die er op kan lijken, maar hier heb je ook pijnen.

Schildklierklachten zijn uitgesloten, b12 te kort ook.

Ben benieuwd welke ziekten overeen komen met die klachten.

Lijstje nog een keer op een rij.

Zware armen en benen
Beide armen gevoelloos tot aan schouder
Branderig tintelend gevoel in linkerhand en onderarm
Daarna ook krachtverlies in linkerhand
Heel erg moe (alleen maar kunnen liggen)
Evenwichtstoornis bij lopen
Geen ruimtelijk inzicht bij gebruik van mn armen (misgrijpen)
Traag denken en niks kunnen onthouden
Telkens epileptische achtige schokken door ledematen

Al deze klachten waren contstant en namen toe in ernst.

Wat zou dit nog meer kunnen zijn buiten MS ?

Laatst gewijzigd door Lubje26 : 10 september 2015 om 18:41
Oud 10 september 2015, 19:08   #28
Knillis
Moderator  Vrouw

Standaard

Heb je onderstaand topic als eens doorgekeken?

http://www.msweb.nl/forum/showthread.php?t=24353

Hierin staan veel verhalen van mensen met allerlei MS achtige symptomen maar niet die diagnose hebben.

Sommigen weten nog steeds niet wat er aan hen mankeert en sommigen hebben inmiddels een andere diagnose gekregen.
Oud 10 september 2015, 19:12   #29
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Oke ik ga eens kijken !
Oud 11 september 2015, 09:15   #30
melissa3216
Deelnemer  Vrouw

Standaard

Vervelend dat ze geen uitsluitsel kunnen geven! Ik ben 22, had binnen een week na mijn eerste klachten de diagnose.

Wat ik wel apart vind is dat je nogsteeds wel de lichamelijke klachten heb maar dat er niks op de MRI te zien is. Ik dacht dat je wel een ontsteking kon hebben op MRI zonder klachten maar niet andersom, dus klachten maar geen ontsteking op de MRI.
melissa3216 is offline   Reageren met citaat
Oud 11 september 2015, 09:42   #31
Lubje26
Deelnemer

Standaard

De klachten die al jaren spelen en ook nog zijn, zijn sneller prikkels in de ledematen en heel vermoeid.de andere klachten zijn al 2 maanden weg.
Oud 12 september 2015, 09:55   #32
Hanna71
Deelnemer  Vrouw

Hanna71's avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door melissa3216 Bekijk bericht
Wat ik wel apart vind is dat je nogsteeds wel de lichamelijke klachten heb maar dat er niks op de MRI te zien is. Ik dacht dat je wel een ontsteking kon hebben op MRI zonder klachten maar niet andersom, dus klachten maar geen ontsteking op de MRI.
Is ook heel apart. Maar het kan wel.
Ik heb in 2003 een MRI gehad omdat ik MS-achtige klachten had. Kwam helemaal niks uit.
In 2014 weer klachten en bleek ik 9 laesies te hebben.

Raar dat je klachten kunt hebben zonder laesies, maar blijkbaar kan het.
Oud 12 september 2015, 10:09   #33
leeuwtje-nl
Moderator  Vrouw

Standaard

Niet alle laesies hoeven zichtbaar te zijn op een MRI. De afbeeldingen worden in "plakjes" gemaakt, en een plakje kan net 0,1 mm naast een laesie zitten. Dan staat die laesie dus niet op het MRI-beeld, maar hij zit er wel.
Oud 31 oktober 2017, 16:20   #34
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Juni 2015 opende ik dit topic in de angst dat ik ms had, in die tijd heb ik medicijnen gekregen voor de schildklier (die ik tot op heden nog steeds slik)

Verder was er niks te zien op de mri scan die ik destijds gehad heb.

nu dus 2.5 jaar later kreeg ik ineens weer precies dezelfde klachten, terwijl ik in die jaren niks gehad heb.

beide benen zwaar
Beide armen zwaar
Gevoelloze armen
branderig gevoel in linkerhand

lage rugpijn de eerste dag

Inmiddels heb ik er 4 dagen last van, telkens als ik smorgens opsta en uitgerust ben heb ik er minder last van.

De laatste 3 dagen in de late middag neemt de gevoelloosheid en prikkels in mijn linker arm toe, terwijl het savonds weer wegtrekt.

Dit is telkens links en op een bepaald moment op de dag.

De zware benen en armen en gevoelloosheid is wel elk moment, maar overdags neemt het toe aan de linkerkant.

ik snap er helemaal niks mee van en ben toch weer bang dat ik ms heb omdat deze klachten er zo op lijken.
Oud 31 oktober 2017, 17:47   #35
Hanna71
Deelnemer  Vrouw

Hanna71's avatar

Standaard

Ik snap dat je schrikt en de angst weer opspeelt.
Als ik jou was zou ik me even melden bij de huisarts. Die kan dan wat testjes doen, of je weer doorsturen naar de neuroloog.
Oud 31 oktober 2017, 17:49   #36
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna71 Bekijk bericht
Ik snap dat je schrikt en de angst weer opspeelt.
Als ik jou was zou ik me even melden bij de huisarts. Die kan dan wat testjes doen, of je weer doorsturen naar de neuroloog.
dat heb ik gedaan en weer wil de huisarts de schildklier testen voor hij me doorstuurt naar de neuroloog, zo gezegd zo gedaan, ik moet wachten op de uitslag en vanuit daar kijken we verder.
Oud 31 oktober 2017, 17:51   #37
Lubje26
Deelnemer

Standaard

de vorige keer moest ik met mijn vinger naar mijn neus toe, en omdat ik dit nog kon zou het geen ms kunnen zijn, is dat niet heel makkelijk gezegd?

het is toch niet zo dat je bij een eerste aanval meteen niet je neus kan raken.
Oud 1 november 2017, 12:06   #38
Tevy
Deelnemer  Vrouw

Standaard

Citaat:
de vorige keer moest ik met mijn vinger naar mijn neus toe, en omdat ik dit nog kon zou het geen ms kunnen zijn, is dat niet heel makkelijk gezegd?
Inderdaad, dat is makkelijk gezegd.
Ik had het puntje van mijn neus soepel gevonden en er kwam wel degelijk MS als diagnose, 9 jaar geleden.

Always look on the bright side of life
Tevy is offline   Reageren met citaat
Oud 1 november 2017, 14:29   #39
Hanna71
Deelnemer  Vrouw

Hanna71's avatar

Standaard

Bij mij hetzelfde, Lubje26.
Alle neurologische tests heb ik goed doorstaan. Geen afwijkingen gevonden, alles functioneerde prima.
Toch met behulp van de MRI de diagnose MS gekregen.
Oud 14 november 2017, 15:20   #40
Lubje26
Deelnemer

Standaard

Volgende week vrijdag een afspraak bij de neuroloog, morgen zijn de klachten alweer 3 weken, soms lijkt het weg te gaan maar later komt het weer terug.

moeilijk lopen, zware armen, vermoeidheid die niet over gaat.

Ik vrees het ergste.
Oud 14 november 2017, 16:30   #41
Hanna71
Deelnemer  Vrouw

Hanna71's avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lubje26 Bekijk bericht
Ik vrees het ergste.
Het ergste is niet MS. MS is niet het einde van je leven en in de meeste gevallen is er goed mee te leven. Laat je niet afschrikken door sommige verhalen die je misschien leest of hoort. De meest positieve verhalen worden niet opgeschreven.

En eerlijk gezegd: Mijn leven is beter geworden sinds de diagnose.

Maar laten we hopen dat het iets onschuldigs is dat makkelijk te verhelpen is.

Topictools
Weergave

Forumnavigatie

Forumsoftware: vBulletin, versie 3.8.8 Beta 2, Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.