http://www.msweb.nl
MS anders bekeken

Ga terug   MSweb forum > Lijf & Leden > MS anders bekeken

Mededelingen

Reageer

Topictools Weergave
Oud 14 november 2017, 16:30   #751
Billy
Deelnemer  Vrouw

Billy's avatar

Standaard

Controle is zeker goed, vooral met wisselwerkingen ed. Maar dit kan gewoon geen kwaad... Ze wilde ook al weten wanneer weer bloed ga prikken .

Al uitgelegd dat dit bij MS niet zo raar is en 3000 gewoon vrij verkrijgbaar is, toen flapperde ze helemaal.

Neuro is er pas eind van de week. Neem er nu gewoon 7 van 800 vast
Oud 14 november 2017, 16:41   #752
Hanna71
Deelnemer  Vrouw

Hanna71's avatar

Standaard

Ik slik 3000 IE per dag, gekocht bij de Body en fit shop. Deze kosten 7,25 voor 180 capsules. Als je er 2 per dag zou slikken (6000IE) dan zou je er 3 maanden mee vooruit kunnen.
De prijs valt dus nog mee. Al is iedere cent teveel als je het niet hebt, natuurlijk.

Mijn waarde was (vóór het slikken van vit D) 68. Ik ben zelf gaan experimenteren met de hoeveelheid en ben uitgekomen op 3000 in de winter en 2400 in de zomer. Zo kom ik op een waarde van 123 en dat vind ik mooi.
Oud 15 november 2017, 01:45   #753
greyde
Deelnemer  Vrouw

Standaard

Mijn waarde was in maart 201, huisarts vond dat wel erg hoog worden en ik moest even 3 maanden helemaal stoppen. Dan bloedprikken en overleggen.
Afgelopen zomer ben ik onwijs veel buiten geweest in de zon, dus had zelf verzonnen dat ik wel na 6 maanden kon gaan prikken.
Waarde was gedaald naar 69. Nieuwe huisarts vond de daling spectaculair.
Zij snapt er niks van dat er soms zo panisch gedaan wordt over een hoge dosis vitamine D innemen. Kan geen kwaad en het is zo ontzettend belangrijk.
Ik kreeg 5600 IE voorgeschreven. Apotheek moest ook eerst telefonisch overleggen, want ze waren bang dat de huisarts zich vergist had.
In maart weer prikken op allerlei vitamines en dan gaan we kijken hoe we verder gaan.
Het licht gaat zo langzamerhand bij de huisartsen ook schijnen
greyde is offline   Reageren met citaat
Oud 15 november 2017, 08:54   #754
Billy
Deelnemer  Vrouw

Billy's avatar

Standaard

Die vind ik ook mooi Hanna . Financieel zit ik erg krap, maar vooral het en en en... loopt op.
Oud 15 november 2017, 08:56   #755
Billy
Deelnemer  Vrouw

Billy's avatar

Standaard

Greyde dat is idd nogal een daling!
Oud 15 november 2017, 09:25   #756
AngelNoa
Deelnemer  Vrouw

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Billy Bekijk bericht
Die vind ik ook mooi Hanna . Financieel zit ik erg krap, maar vooral het en en en... loopt op.
herkenbaar...mijn tip is persoonlijk, maar voor mij werkt het, daarom wil ik het je graag aangeven. Ik haal de 50mcg vitamine D-tabletjes van Kruidvat. Daarmee is mijn waarde naar ca 180 gegaan (note to self; volgende week neuro, meteen weer even prik-formulier vragen ).

uit mijn hoofd heb je dan 300 tabletjes voor 4 of 5 euro. Met elke dag slikken kan je dus bijna een jaar vooruit. Hope this helps?

~every scar i have makes me who i am~
AngelNoa is offline   Reageren met citaat
Oud 15 november 2017, 09:36   #757
greyde
Deelnemer  Vrouw

Standaard

Waarom krijgen jullie het niet vergoed van de zorgverzekeraar? Jullie kopen het zelf lees ik. Als ik mijn eigen risico op heb, hoef ik er niet voor te betalen. Ook mijn eigen risico is snel op natuurlijk.
Oud 15 november 2017, 10:16   #758
Klick
Deelnemer

Klick's avatar

Standaard

@greyde dat is idd een spectaculaire daling zeg.. heb je in die periode misschien een shub gehad?
wat goed dat je HA niet schrikt van een hoge waarde!
Klick is offline   Reageren met citaat
Oud 15 november 2017, 11:29   #759
greyde
Deelnemer  Vrouw

Standaard

Ik heb nergens last van gehad. Oké wel eerder moe (achteraf)
Wel is duidelijk dat ik zelf niks doe met de zon op mijn huid.
Voor ik begon met extra vit D was mijn waarde <10. Och zei de verpleegkundige, is wel een beetje laag. Heb toen zelf het initiatief genomen om met mijn huisarts de waarde op te krikken.

Ik had hier ergens gelezen dat het beter is om elke dag iets te nemen ipv 1 keer per week. Daardoor is de waarde vorig jaar van 127 naar 201 gegaan. Blijkt dus wel beter te werken.

Mijn nieuwe huisarts had zich duidelijk ingelezen en her en der geinformeerd of er nadelen zijn aan een hoge vit. D waarde.
Oud 15 november 2017, 13:09   #760
Klick
Deelnemer

Klick's avatar

Standaard

misschien was je lijf aan het vechten en was je daardoor extra moe.

wat goed zeg van je nieuwe huisarts. Dat hoor je toch niet vaak, dat huisartsen niet bang zijn van de norm af te stappen
Oud 15 november 2017, 21:17   #761
Dannifan
Deelnemer  Man

Standaard

Ik moest vorige week bloed prikken voor controle, ik heb zelf de vakjes vitaminen zwart gemaakt dus.

Vandaag de uitslag en mijn vit. D was veel te laag dus, krijg nu pilletjes in hoge dosering vanaf morgen.

Artsen vinden vitamines in het bloed niet zo belangrijk heb ik het idee dus kruis ik het zelf maar aan, misschien brutaal maar wel nodig dus.
Dannifan is offline   Reageren met citaat
Oud 16 november 2017, 09:09   #762
RoOsJe *59
Deelnemer  Vrouw

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dannifan Bekijk bericht
Ik moest vorige week bloed prikken voor controle, ik heb zelf de vakjes vitaminen zwart gemaakt dus.

Vandaag de uitslag en mijn vit. D was veel te laag dus, krijg nu pilletjes in hoge dosering vanaf morgen.

Artsen vinden vitamines in het bloed niet zo belangrijk heb ik het idee dus kruis ik het zelf maar aan, misschien brutaal maar wel nodig dus.

Soms moet je inderdaad het heft in eigen handen nemen
Oud 16 november 2017, 09:21   #763
Klick
Deelnemer

Klick's avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RoOsJe *59 Bekijk bericht

Soms moet je inderdaad het heft in eigen handen nemen
👍👍👍
Oud 16 november 2017, 16:25   #764
Dannifan
Deelnemer  Man

Standaard

Mijn waarde lag op 32 en dat was wel laag ja zei de assistente. Nu dus een maand lang 2 pilletjes 800ie per dag en daarna 1 per dag.

Ik zet nog even de waardes neer voor wie het niet helemaal duidelijk is.

Vitamine D3 < 12 nmol/l = zeer ernstige deficiëntie: Engelse ziekte, botverweking & myopathie (spierziekte)

Vit. D3 12 t/m 27 nmol/l = ernstige deficiëntie: risico op rachitis, osteomalacie, bijschildklierproblemen & calciummalabsorptie

D3 27 t/m 50 nmol/l = deficiëntie: verhoogd risico om in een later stadium rachitis, osteomalacie of myopathie te krijgen

Vitamine D 50 t/m 80 nmol/l = voldoende, let wel: deze vitamine D-waarde is volgens veel medici aan de lage kant

Vit. D 80 t/m 100 nmol/l = optimaal

D-waarde 100 t/m 250 nmol/l: te hoge vitamine D-inname; hoeft niet te leiden tot vitamine D-intoxicatie

Vitamine D3 250 t/m 325 nmol/l = overschot: te hoge vitamine D-inname, kan op den duur tot vitamine D-intoxicatie leiden
Oud 16 november 2017, 16:35   #765
Klick
Deelnemer

Klick's avatar

Standaard

bij die waarde is 800ie wel erg weinig..

mijn waarde lag onderin de 20 en ik kreeg een 50000 p wk die ik 2jr later nog gebruik

ik zou veel hoger gaan nemen.. minimaal 3000ie p dag
en voor de olie-capsules gaan..
Oud 16 november 2017, 16:40   #766
Dannifan
Deelnemer  Man

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klick Bekijk bericht
bij die waarde is 800ie wel erg weinig..

mijn waarde lag onderin de 20 en ik kreeg een 50000 p wk die ik 2jr later nog gebruik

ik zou veel hoger gaan nemen.. minimaal 3000ie p dag
en voor de olie-capsules gaan..
Oke, ik was van plan er 2 van 800ie te nemen maar doe er dan 3 of 4 per dag. Eerst maar eens kijken hoe het over een maand is, ik laat me wel weer even prikken en dan zie ik wel hoe het zich ontwikkeld heeft.
Oud 16 november 2017, 17:37   #767
Klick
Deelnemer

Klick's avatar

Standaard

lijkt me verstandig 👍
succes
Oud 16 november 2017, 18:28   #768
RoOsJe *59
Deelnemer  Vrouw

Standaard

Citaat:
Oke, ik was van plan er 2 van 800ie te nemen maar doe er dan 3 of 4 per dag. Eerst maar eens kijken hoe het over een maand is, ik laat me wel weer even prikken en dan zie ik wel hoe het zich ontwikkeld heeft.
Goed plan Dannifan,
Hopelijk hoef je dan zelf geen min-of-meer illegale kruisjes op het formulier te zetten .
Oud 16 november 2017, 18:54   #769
Dannifan
Deelnemer  Man

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RoOsJe *59 Bekijk bericht
Goed plan Dannifan,
Hopelijk hoef je dan zelf geen min-of-meer illegale kruisjes op het formulier te zetten .
Ik ben een beetje bijdehand hoor ik wel eens, zeker als het op gezondheid aankomt heb ik veel geleerd sinds ik MS heb.

Ik trek mijn eigen plan vaak en de gemiddelde huisarts weet amper iets van MS, vitamines is een grijs vlak voor ze dus help ik ze wel het formulier invullen.
Oud 16 november 2017, 19:31   #770
Mulder's Girl
Deelnemer

Standaard

Citaat:
Ik ben een beetje bijdehand hoor ik wel eens, zeker als het op gezondheid aankomt heb ik veel geleerd sinds ik MS heb.

Ik trek mijn eigen plan vaak en de gemiddelde huisarts weet amper iets van MS, vitamines is een grijs vlak voor ze dus help ik ze wel het formulier invullen.
Ik 'help' ook vaker op die manier
Mulder's Girl is offline   Reageren met citaat
Oud 17 november 2017, 02:46   #771
neuron
Deelnemer  Vrouw

Standaard

Citaat:
Mijn waarde lag op 32 en dat was wel laag ja zei de assistente. Nu dus een maand lang 2 pilletjes 800ie per dag en daarna 1 per dag.

Ik zet nog even de waardes neer voor wie het niet helemaal duidelijk is.

Vitamine D3 < 12 nmol/l = zeer ernstige deficiëntie: Engelse ziekte, botverweking & myopathie (spierziekte)

Vit. D3 12 t/m 27 nmol/l = ernstige deficiëntie: risico op rachitis, osteomalacie, bijschildklierproblemen & calciummalabsorptie

D3 27 t/m 50 nmol/l = deficiëntie: verhoogd risico om in een later stadium rachitis, osteomalacie of myopathie te krijgen

Vitamine D 50 t/m 80 nmol/l = voldoende, let wel: deze vitamine D-waarde is volgens veel medici aan de lage kant

Vit. D 80 t/m 100 nmol/l = optimaal

D-waarde 100 t/m 250 nmol/l: te hoge vitamine D-inname; hoeft niet te leiden tot vitamine D-intoxicatie

Vitamine D3 250 t/m 325 nmol/l = overschot: te hoge vitamine D-inname, kan op den duur tot vitamine D-intoxicatie leiden
Dannifan,

In mijn handtekening staat de naam en het artikel van een Franse neuroloog. Die Franse neuroloog heeft vitamine D onderzoek bij zijn MS patiënten gedaan. Uit dat onderzoek blijkt dat een vitamine D-gehalte van tenminste 125 nmol/L optimaal is.

Je kunt het artikel uit mijn handtekening downloaden en aan je arts geven.

.
Streef naar (zie #2 en Pierrot-Deseilligny et al., 2012)
1 - Vitamine-D-gehalte (25OHD): 125 nmol/L (100-150 nmol/L),
2 - Vitamine-D-inname (Vitamine D3): 1.000-5.000 IE per dag,
3 - Laat in februari bloedprikken en stel zonodig de dosis bij,
4 - zie Dosis-Respons Relatie.
neuron is offline   Reageren met citaat
Oud 17 november 2017, 14:38   #772
Sylvia1
Deelnemer  Vrouw

Sylvia1's avatar

positief Ondersteuning huisarts bij Coimbra-protocol

Zojuist gesprek gehad met de huisarts over het Coimbra-protocol en ze is bereid mij te ondersteunen. Ben zo blij!

De verantwoording ligt wel bij mij, maar dat spreekt voor zich. Het is experimenteel.

Begin januari laat ik bloedprikken en de huisarts zoekt uit of ze ook de 24h-urine-calciumtest die Coimbra adviseert, kan laten uitvoeren.

Vind het echt super dat ze bereid is me hierbij te ondersteunen. Nu dus 20.000 IE per dag blijven slikken en begin januari testen. Afhankelijk van de uitslagen en van hoe ik me voel de dosis al dan niet bijstellen.
Oud 17 november 2017, 14:51   #773
Klick
Deelnemer

Klick's avatar

positief

wat een goed nieuws! 👍
Oud 17 november 2017, 15:01   #774
Dannifan
Deelnemer  Man

Standaard

Neuron schrijft:

In mijn handtekening staat de naam en het artikel van een Franse neuroloog. Die Franse neuroloog heeft vitamine D onderzoek bij zijn MS patiënten gedaan. Uit dat onderzoek blijkt dat een vitamine D-gehalte van tenminste 125 nmol/L optimaal is.

Ik hou me ook niet precies aan het getal 100 hoor, mag meer zijn ook van mij als het maar niet té hoog gaat worden. 100-125 is een prima getal denk ik.
Oud 17 november 2017, 19:08   #775
neuron
Deelnemer  Vrouw

Standaard

Citaat:
Neuron schrijft:

Ik hou me ook niet precies aan het getal 100 hoor, mag meer zijn ook van mij als het maar niet té hoog gaat worden. 100-125 is een prima getal denk ik.
Dannifan,

Een vitamine D gehalte van tenminste 125 nmol/L is meer dan 100 - 125 nmol/L....

.
Oud 17 november 2017, 19:14   #776
neuron
Deelnemer  Vrouw

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sylvia1 Bekijk bericht
Zojuist gesprek gehad met de huisarts over het Coimbra-protocol en ze is bereid mij te ondersteunen. Ben zo blij!

De verantwoording ligt wel bij mij, maar dat spreekt voor zich. Het is experimenteel.

Begin januari laat ik bloedprikken en de huisarts zoekt uit of ze ook de 24h-urine-calciumtest die Coimbra adviseert, kan laten uitvoeren.

Vind het echt super dat ze bereid is me hierbij te ondersteunen. Nu dus 20.000 IE per dag blijven slikken en begin januari testen. Afhankelijk van de uitslagen en van hoe ik me voel de dosis al dan niet bijstellen.
Sylvia1,

Volgens mij komt er een Duitse cursus van een week voor artsen, misschien kan jouw huisarts zich daarvoor opgeven. Als ze daar belangstelling voor heeft kan ik vragen of er nog plaats is en zo ja wanneer en waar dat plaatsvindt.

Verder is het natuurlijk van belang dat je dagelijks 2,5 liter water drinkt en het calcium arme dieet volgt om je nieren gezond te houden.

.
Oud 17 november 2017, 20:02   #777
Dannifan
Deelnemer  Man

Standaard

Dannifan,

Een vitamine D gehalte van tenminste 125 nmol/L is meer dan 100 - 125 nmol/L...

De Franse arts is onze lieve Heer toch niet? Denk jij dat het veel uit maakt of ik b.v. 110 heb of precies 125 of iets meer?

Alle andere onderzoeken vinden 100 goed, deze man wil 125 en dat mag hij maar wie zegt dat hij de wijsheid in pacht heeft?
Oud gisteren, 00:49   #778
Sylvia1
Deelnemer  Vrouw

Sylvia1's avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neuron Bekijk bericht
Sylvia1,

Volgens mij komt er een Duitse cursus van een week voor artsen, misschien kan jouw huisarts zich daarvoor opgeven. Als ze daar belangstelling voor heeft kan ik vragen of er nog plaats is en zo ja wanneer en waar dat plaatsvindt.

Verder is het natuurlijk van belang dat je dagelijks 2,5 liter water drinkt en het calcium arme dieet volgt om je nieren gezond te houden.

.
Dank je voor de tips, Neuron. Ik houd het zeker in de gaten. Moet er niet aan denken dat ik nierfalen krijg of zo.
Oud gisteren, 00:55   #779
Sylvia1
Deelnemer  Vrouw

Sylvia1's avatar

Standaard

Citaat:
Alle andere onderzoeken vinden 100 goed, deze man wil 125 en dat mag hij maar wie zegt dat hij de wijsheid in pacht heeft?
Misschien is zelfs 125 wel veel te laag. Niemand weet precies hoe het zit, maar er zijn steeds meer aanwijzingen dat de waarde veel hoger moet zijn.

Denk bijvoorbeeld aan de veelbelovende resultaten die Coimbra boekt bij zijn patiënten met doses van 40.000 tot 200.000 IE per dag.
Oud gisteren, 07:04   #780
neuron
Deelnemer  Vrouw

Standaard

Citaat:
Dannifan,

Een vitamine D gehalte van tenminste 125 nmol/L is meer dan 100 - 125 nmol/L...

De Franse arts is onze lieve Heer toch niet? Denk jij dat het veel uit maakt of ik b.v. 110 heb of precies 125 of iets meer?

Dannifan,

Je kunt het vitamine D onderzoek van de Franse neuroloog bij zijn MS patiënten downloaden uit mijn handtekening en lezen of aan je arts geven om te lezen.

De andere vitamine D onderzoeken, waar jij het over hebt, zijn niet uitgevoerd bij mensen met MS.

De Braziliaanse neuroloog bepaalt op individuele basis hoeveel vitamine D3 zijn patiënt dagelijks nodig heeft en gebruikt veel hogere dosis vitamine D3.

Dit alles heeft niets met onze lieve Heer te maken.

Er is sprake van voortschreidend inzicht op basis van vitamine D onderzoek verricht bij mensen met MS door neurologen.

.

Laatst gewijzigd door neuron : gisteren om 07:12
Reageer

Topictools
Weergave

Forumnavigatie

Forumsoftware: vBulletin, versie 3.8.8 Beta 2, Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.