http://www.msweb.nl
Ergotherapeut, fysiotherapeut, logopedist

Ga terug   MSweb forum > MS Zorgprofessionals > Archief MS online spreekuur > Ergotherapeut, fysiotherapeut, logopedist

Mededelingen

Reageer

Topictools Weergave
Oud 20 juni 2017, 15:02   #1
Harriette66
Deelnemer  Vrouw

Harriette66's avatar

Standaard Stem

Ik had een hele goede telefoonstem, maar merk nu na 27 jaar PPMS dat als ik erg moe wordt, mijn omgeving dit het eerste merkt aan mijn stem.

Mijn stem wordt erg hees en schor. Bij de KNO arts ademoefeningen gehad en dit hielp ietsje maar niet als ik moe wordt of ben.

Kan ik nog iets doen om toch mijn stem te behouden, probeer dan ook goed te ademhalen en goed te articuleren maar het lukt mij gewoon niet.

Heeft u misschien tips voor mij?

met vriendelijke groet,

Harriette
Harriette66 is offline   Reageren met citaat
Oud 21 juni 2017, 10:35   #2
Logopedist
MS Zorgprofessional

Standaard

Goedemorgen Hariette,

Ja, vermoeidheid kan een rol spelen in de stemgeving. Dan helpen duidelijk articuleren en goede ademhalingstechniek onvoldoende.
Het gaat vaak meer om de ademhaling gekoppeld aan het spreken.
Probeer ,met name als je moe bent ,je stemgeving niet te forceren.
Daar word je vaak alleen maar meer hees van.
En neem contact op met een logopedist uit het netwerk om eens goed naar de stemgeving cq stemgevingstechniek te kijken.

Groeten
Anja
Logopedist is offline   Reageren met citaat
Oud 24 juni 2017, 14:19   #3
Harriette66
Deelnemer  Vrouw

Harriette66's avatar

Standaard

Ik ben bij haar geweest en ze heeft ademhalings oefeningen voorgedaan, maar dit helpt niet als ik moe ben. Het helpt soms als ik wat harder probeer te praten, dieper ademhalen, zodat er meer lucht langs de stembanden komt.

Bedankt

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Harriette66 is offline   Reageren met citaat
Reageer

Topictools
Weergave

Forumnavigatie

Forumsoftware: vBulletin, versie 3.8.8 Beta 2, Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.