De kracht van dans

De kracht van dans

In dit artikel vertelt danstherapeute Marije Toussaint wat dans is, wat het met en voor je kan doen en hoe het ingezet wordt als ‘medicijn’ voor mensen met een chronische klacht of ziekte.

De kracht van dans - cartoonVolgens Wikipedia is dans een van de oudste non-verbale vormen van communicatie, tussen mensen maar ook tussen dieren, denk maar eens aan een paringsdans. Zelfs beweging bij niet levende voorwerpen wordt soms als dans gezien, zoals bijvoorbeeld blaadjes die door de wind mee worden genomen.

Dans zit in ons systeem en het is onderdeel van ons leven. Er wordt al eeuwenlang en over de hele wereld gedanst. Zo was dansen in de oudheid een middel om de goden gunstig te stemmen, een magische en sacrale handeling die meestal door een sjamaan werd uitgevoerd. Daarbij werden vaak ook attributen, kostuums en maskers gebruikt. Hierin ligt de kiem voor de beroepsdans  zoals die nu nog steeds bestaat.

Verhaal

Hoe je dans ziet is afhankelijk van je sociale, culturele, esthetische, morele en artistieke achtergrond. Zo heb je verschillende streekgebonden en internationale (volks)dansen en heel veel verschillende dansstijlen.

Dans is vooral een werkwoord: je danst! En dat kan al starten bij simpelweg gaan lopen op muziek. De bewegingen die je tijdens het dansen maakt hebben betekenis voor jou, je wil er iets mee vertellen, al weet je soms nog niet eens precies wat dat is. Daar kun je gaandeweg de dans wél achter komen, als je dat wil.

Maar je insteek kan ook puur het plezier zijn dat het ‘in beweging zijn op muziek’ je geeft. Als je zo danst, ziet het er bij iedereen anders uit, het is uniek en persoonlijk en of je dans voor anderen mooi en spectaculair is om naar te kijken is van ondergeschikt belang. Het gaat er om dat je in het moment kunt zijn, op kunt gaan in je bewegingen en daarvan kunt genieten.

Wat doet dans met je?

Dans is, zoals elke andere vorm van bewegen, goed voor je lichaam en je conditie. Door te dansen ondersteun en verbeter je je balans, houding, flexibiliteit en coördinatie. Het houdt je gewicht gezond en je krijgt er energie van. Het verbetert ook je bloedcirculatie en is daarmee goed voor je hart en je weerstand. Door de complexe bewegingen die je tijdens het dansen maakt, daag je je hersenen uit. Volgens wetenschappelijk onderzoek is dans beter voor het ouder wordende brein dan wandelen of zwemmen. Het kan zelfs het risico op dementie verminderen.

Door te dansen maak je nieuwe connecties aan tussen de zenuwcellen, vooral in hersengebieden die van invloed zijn op de executieve functies, zoals plannen, emotieregulatie en het vasthouden van aandacht, het langetermijngeheugen en ruimtelijk inzicht.

Dansen activeert ook de sensorische en motorische gebieden in je hersenen. Het verlaagt stresshormonen als adrenaline en cortisol, het verhoogt je serotonine-level (het gelukshormoon) en de endorfine, zelfs meer dan bij andere sporten! Ook krijgt je testosteronniveau een boost en leert het je brein om dopamine effectiever in te zetten.

Wie danst geeft zichzelf de kans om alle gêne overboord te gooien en zich te verliezen in de muziek en de eigen bewegingen. Je kunt je voor even los maken uit je leven en de sores die je met je mee draagt, wat ontspannend werkt, stress, angst en spanning reduceert en je pijngrens verhoogt.

Een half uurtje dansen kan al een positieve invloed hebben op mensen die bijvoorbeeld kampen met een depressie. Het is daarmee één van de meest effectieve manieren om je snel beter te voelen. Dansen kan als je het samen met anderen doet ook een sociale functie hebben.

Identiteit

Dansen doe je met je lichaam; het is iets heel persoonlijks. Elk lichaam is anders en iedere persoon beweegt en danst anders. Het geeft je de gelegenheid om je als individu, als persoon neer te zetten, wat je zelfbewustzijn en je identiteit als mens ondersteunt.

De fysieke ervaring voegt soms een nieuwe of diepere betekenis toe en kan daardoor ook een belangrijk middel zijn als je ergens geen woorden voor hebt, bijvoorbeeld bij trauma, verlies of rouw. Deze kwaliteit van dans wordt vooral ingezet bij alle vormen van danstherapie.

Dans als medicijn

Dansen volgens de methode Dare to Move is meer dan een fysieke inspanning die gericht is op het bestrijden van symptomen of het verbeteren van een prestatie. Tijdens de lessen word je aangesproken als mens én als danser, je wordt uitgedaagd om naast het bewegen ook je verbeeldingskracht en creativiteit in te zetten. Je komt om te dansen en te genieten van je bewegingen, de muziek en het dansen met een groep gelijkgestemden. En ondertussen werk je bijna ongemerkt aan de hierboven beschreven onderdelen.

Marije Toussaint

Marije Toussaint

De ‘dansen voor je gezondheid’ lessen zijn zo ingericht dat je in je eigen tempo kunt werken en dansen op een manier die het beste bij je past. Elke les opnieuw, zowel vanuit ontspanning als meer ritmisch en actief. Het eerste gedeelte van de les wordt er zittend op een stoel gedanst. Die stoel blijft gedurende de hele les naar behoefte beschikbaar. Voor sommige dansers geldt zelfs dat ze beter zittend kunnend dansen dan staand! Doordat de stoel jouw gewicht draagt, kun je je als danser gemakkelijker overgeven aan je bewegingen en de muziek.

Natuurlijk kun je na de les voelen dat je wat hebt gedaan, zeker na de eerste lessen! Maar zolang je in de gaten blijft houden dat je in jouw tempo en binnen je eigen bereik danst, zul je gaandeweg de cursus gaan merken dat je meer kunt dan je denkt!

Over de auteur

Marije Toussaint is danstherapeute en Rots en Water trainer. Ze is eigenaar van Dare to Move, en ervaringsdeskundige op het gebied van chronische whiplashklachten. Dare to Move

Van de redactie

Naast Dare to Move zijn er ook andere organisaties waar mensen met een beperking kunnen dansen. Zo vind je in Noord Holland de organisatie ‘Meer Dan Dans’. Zij verzorgen danslessen voor mensen met een motorische beperking ten gevolge van onder andere de ziekte van Parkinson en MS.

Dansdocente Saskia Vroom volgde hiervoor een speciale training van docent Andrew Greenwood van de organisatie Switch2Move. In de lessen wordt deels zittend op een stoel, deels staand (en indien mogelijk ook verplaatsend door de ruimte) gedanst. In de lessen wordt gewerkt met eenvoudige dansbewegingen, improvisatie en ontspanningsoefeningen.

Laat hieronder weten waar jij danst of een andere vorm van sport uitoefent die geschikt is voor mensen met een beperking!

Naar de Inhoudsopgave MSzien 2019, nr. 4

Dit bericht heeft 1 reactie
Klik op een tabblad om aan te geven hoe u wilt reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *