skip to Main Content
MS Kognition

MS Kognition

Versterk je vaardigheden! Nu met drie nieuwe oefeningen!

Uit studies blijkt dat ongeveer 45-65% van de mensen met MS met problemen op het gebied van cognitie kampt. Op de website van de Duitse MS vereniging vind je verschillende oefeningen om je cognitie te trainen. Oefeningen op het gebied van aandacht, geheugen en uitvoerende taken.

Als je een oefening meerdere keren doet, kun je in een grafiek zien of je jezelf verbetert. Om je op weg te helpen volgt hier de Nederlandse vertaling van deze oefeningen en/of kijk op de website van de Duitse MS Vereniging.

Oefeningen op het gebied van aandacht (Aufmerksamkeit):

  • Reactievermogen  (Blitzreaktion)

Beslis zo snel mogelijk of het gezochte figuur/figuren zich in het diagram bevindt.
Om ‘ja’ te antwoorden gebruik je het pijltje naar rechts. Om ‘nee’ te antwoorden het pijltje naar links.
Dit is de snelste optie. Je kunt ook klikken op ‘ja’

  • Vissen vangen (Fischfang)

Vang zo veel mogelijk vissen door erop te klikken.
De kleur(en) die je niet mag vangen wordt onderaan aangegeven; de letters nemen de kleur aan van de kleur die je niet mag vangen.
Let op, de kleur(en) verandert gedurende de oefening!

  • Drankenbuffet (Getränkeausschank)

Aan het buffet schenk je een drankje in voor de gasten die bij je bestellen:

K= Kaffee/koffie; S= Saft/Sap; W= Wasser/water.
Met een ingedrukte linker muisknop zet je een koffiekopje/sapglas/waterglas op de balie waar het automatisch wordt gevuld. Als het vol is geef je de kop of het glas met ingedrukte linker muisknop aan de klant.
Let op: als er een rode VIP-persoon in de rij aansluit, is dit de eerstvolgende klant die je bedient. Aan een rood wordend klokje kun je zien dat het tijd wordt om de betreffende klant te helpen.

Oefeningen op het gebied van geheugen (Gedächtnis):

  • Onthouden (Reihenspeicher)

Onthoud de plaatjes die getoond worden. Na een aantal sommen die je moet oplossen, probeer je je te herinneren welke het waren (klik erop).
Tip: probeer een verhaaltje te maken van de voorwerpen om ze makkelijker te onthouden.

  • Voorlaatste (Vorletzer)

Hier zie je een opeenvolging van 2 figuren op een soort filmstrip, die van rechts naar links bewegen. Er is steeds 1 figuur zichtbaar in het rechter kader. De vraag is of deze steeds nieuwe, figuur hetzelfde is als wat er in het linker kader staat (het voorlaatste figuur).
Dit is echter afgedekt, dus moet je onthouden wat er langs is gekomen. Om ‘ja’ te antwoorden gebruik je het pijltje naar rechts. Om ‘nee’ te antwoorden het pijltje naar links of je klikt op ‘ja’ of ‘nee’.
Mocht je hulp willen, klik dan op ‘Aufdecken?’, dan kan je zien welke 2 figuren er liggen.

  • Naamsherinnering (Wer war’s?) Nieuwe oefening!
geheugen oefening
Voorbeeld van de Duitse website

Doe de luidsprekers aan!

Onthoud de namen van de gasten die aan je voorgesteld worden ‘Herr ..’ (meneer) en ‘Frau ..’ (mevrouw) en de drankjes die zij willen (cola (Cola), thee (Tee), koffie (Kaffee), water (Wasser) of sap (Saft). (Wil je het nog een keer horen, klik op ‘Vorstellung wiederholen’.) Door op ‘Weiter’ te klikken kom je in een volgend scherm waar je de drankjes inschenkt. Als je klaar bent, klik je op ‘weiter’ om  naar een volgend scherm te gaan, waar je de drankje verdeelt en de juiste namen uit de gastenlijst (Gästeliste) naar de personen sleept.

Door te klikken op ‘Richtige Lösung’ krijg je de juiste oplossing in beeld. Als je die wil vergelijken met je eigen oplossing, klik je op ‘Persönliche Lösung’.

  • Welke kubus? (Störenfried) Nieuwe oefening!

Zoek de juiste dobbelsteen bij de getoonde plattegrond. Na de eerste krijg je een boodschappenlijstje dat je moet onthouden (Appel(s) (Apfel/Äpfel), melkfles(sen) (Flasche(n) Milch), brood (Brot), eieren (Eier), vis (Schollen), aubergine (Aubergine), pakken sinaasappelsap (Packungen Orangensaft), paprika (Paprika), stuk kaas (Stück Käse). Klik ‘gemerkt’ als je denkt ze in je hoofd te hebben). Dan volgen de volgende plattegronden. Aan het eind moet je de 9 gevraagde levensmiddelen d.m.v. dubbelklik in de tas (Tüte) rechts doen.

Je hebt 120 seconden de tijd.

Oefening van uitvoerende taken (Exekutivfunktionen):

  • Woordzoeker (Wortsucher)

Zoek lettergrepen bij elkaar zodat er woorden ontstaan op basis van thema’s.
Deze is wat lastig als Duits je niet zo ligt; misschien dat iemand zoiets voor je wil maken met losse kaartjes.

  • Weekrooster maken (Dienstplan) Nieuwe oefening!

Plan het weekrooster in met de medewerkers die op bepaalde dagen (ma. t/m za.) en/of tijden (4 uur ’s ochtends of ’s middags) kunnen werken. Vermijd als het even kan een dubbele dienst (’s middags + ’s avonds). Sleep de naam van de medewerker (aan de rechterkant) in het rooster en let op het maximaal aantal uren dat de persoon p.w. werkt (Arbeitsstunden). Als je een dienst wil schrappen, sleep je deze naar de prullenbak (naast ‘Fertig’).  Als je een rooster af hebt, klik op ‘Fertig’ (klaar). Je moet zorgen dat het hele rooster is opgevuld anders kan je niet klaar zijn.

Als je het niet goed gedaan blijkt te hebben, kan je ‘korrigieren’ (corrigeren) of om een Hinweise (tip) vragen. Bij die laatste kan je dan wijzigingen aanbrengen door te klikken op ‘Nochmals’ (nog een keer doen), waarbij je nog 1 mogelijkheid heb om het nog een keer te proberen.

Je hebt 150 seconden de tijd; mocht je bezig zijn met een indeling, dan kan je die toch af maken. Je begint met het inplannen van 2 medewerkers. Als je het goed doet, wordt dit opgehoogd naar 3 medewerkers (en misschien nog wel meer?).

Succes en veel plezier!

Bron en direct naar de oefeningen: www.dmsg.de

Eerder verschenen in MSzien jg 14, nr 1. 2015. Aangevuld in juli 2017 met drie nieuwe oefeningen. Toevoeging juni 2018: nu ook via een speciale app te oefenen. 
Vertaling en uitleg door Yvette Letschert

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top