Mindfulness

(Blog Ania)

‘Nut cursus mindfulness. Het MS-centrum Amsterdam onderzoekt of cursussen mindfulness van nut kunnen zijn’, aldus MSweb. Ik volg al langer yogales. Met de meditatie en mindfulnessoefeningen. Ik geef het toe: het is hard werken. Not easy!

MindfulnessIn het begin was ik helemaal gericht op de yogaoefeningen zelf. Rekken, strekken, ruimte maken in mijn lijf. Graag de grenzen opzoeken en het liefst eroverheen. Pijn is fijn. Strebertje, prestatiegericht, het karaktertrekje dat bij Ania hoort. ‘Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is het lenigste van het hele land?’

Inmiddels heb ik ontdekt dat meditatie en mindfulness eigenlijk best goed voor me zijn. Ik bedoel kort, hoor. Ik heb nog niet het niveau bereikt van ‘een diepe staat van ontspanning’.

Onrust verdwijnt

Ik vecht elke week het eerste (half)uur van de les om te kunnen ‘loslaten’ en verstillen. Observeren, constateren en bewust worden van mijn eigen gedachten of het gevoel. Dat is helemaal niet zo makkelijk! Het moet ook nog zonder oordeel daarover. So not me!

Na het eerste (half)uur lukt het mij eindelijk om de boodschappenlijst en de agenda achter mij te laten. En zowaar: ik word er rustig van. Onrust verdwijnt samen met de chaotische gedachten. Toch. Nuttig, dus.

Kan het nog ‘beter’?

Bevriende yogi zweert bij Yoga Nidra. ‘Slaapyoga’ (een moeiteloze staat en een nóg hoger bewustzijn). ‘Via Yoga Nidra bereik je een diepe, droomloze slaap met een spoor van bewustzijn en verbinding met je omgeving. Dit heeft een zeer helende werking op het lichaam en de geest’. Neeeee, niets voor mij. Ik gaap alleen al bij de omschrijving. Wellicht moet ik nog dooroefenen? Komt het nog? Categorie: oefening baart kunst?

Hoe dan ook

Het doet me goed om even stil te zijn. Niet naar mijn gedachten luisteren (veeeel te veeeel gedachten. Toch al niet te doen). Niet analyseren of argumenteren: goed of fout (zonder oordeel, hé)? No go! Zorgen maken. What’s in it for me? 90 minuten per week een statusloze status. In het nu zijn. Stil, ontspannen en rustig. Thuis zo meteen wacht de realiteit op mij. En natuurlijk het dilemma van vandaag: wat gaan we eten? Wat wordt mijn boodschappenlijst? Welcome back Ania!

Einde van de les nadert

Tijd voor het ontspanningsgedeelte, het relaxte moment van de les. Warme sokken aan, het dekentje eroverheen. Ogen dicht. Op de achtergrond een muziekje met gezongen mantra’s (geen idee waarover, wel super ontspannend en mooi gezongen. Oepss… een oordeel, sorry!). Of heeft u liever watervalletjes en vogelgefluit? Roodborstje, nachtegaal, zanglijster of… wie tjilpt daar nu eigenlijk? Huh?! Hoor ik naast me snurken?! Euhhh… dat mag. Welterusten!

Liefs, Ania

 

Lees ook:

Klik op een tabblad om aan te geven hoe u wilt reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *