Namasté

(Blog Ania)

Yoga staat erom bekend een rustgevende werking te hebben. Alles om je heen prikkelt je hersenen bewust of onbewust met allerlei signalen. Signalen die een MS-patiënt hoe dan ook slecht kan verwerken. Tijd voor Yin yoga. Mijn favoriet.

namasteDe (yin)houdingen die je aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en versoepelen van het bindweefsel en je gewrichten. Ze rekken de dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. In Yin yoga worden posities langer vastgehouden. Zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Succes!

Yin of yang, stijf of soepel?

Het bindweefsel en de gewrichten zijn yin, omdat ze stijf en niet elastisch zijn. De spieren zijn yang: elastisch en zacht. Yin yoga is dé manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en te versterken. Het klinkt logisch, toch? De houdingen worden zittend of liggend uitgevoerd. Je laat je spieren los. En je maakt ruimte voor de adem. Neem tijd om het te voelen en te ervaren, een diepe ontspanning.

Ogen dicht!

Yin yoga en mindfulness zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De basisprincipes van mindfulness lopen als een rode draad door de lessen. Je oefent in NIET oordelen, je leert om je aandacht naar het HIER en NU te brengen, en je NIET te verbinden met gevoelens en gedachtes die voorbijkomen … ohhh, ohhh, moeilijk, moeilijk… Voor mij geldt niet de uitdaging op het fysieke vlak. Ania is (nog) lenig genoeg en kan (nog) vrijwel alle houdingen aan. Maaaaarrrr: ogen dicht. Naar binnen’ keren. Verstillen. Niet oordelen. ‘Niets’ van alles om me heen vinden. Oeffff. #Masterclass.

No thanks!

Mantra’s zingen. ‘Ooohhhhmmmm’ neuriën (tien minuten lang hè. Op één ademhaling. Hoe dan?!). Ademhalingsoefeningen überhaupt. Kruidenthee drinken en napraten… Daar kan ik kort over zijn: no thanks! Dát niveau heb ik echt niet bereikt. Enfin. Verder ben ik dol op mijn wekelijkse les. Ik heb zelfs een paar favorieten die ik extra tussendoor oefen. Omdat het mij zo goed doet. En nee, je hoeft je zeker niet moeiteloos te kunnen dubbelvouwen of ‘benen-in-de-nek’-oefeningen te kennen. Het mag wèl, maar… daar gaat het niet om (aldus mijn docente yogi Hennie). Doe je mee? Enjoy! Of nog beter: Namasté!

Kindhouding

Een van de ontspanningsoefeningen die geweldig werkt voor zowel lichaam én geest is de Kindhouding. Geen smoes: of je nu ervaring hebt met yoga of een beginner bent, deze houding kan vrijwel iedereen. De Kindhouding stretcht de rug en armen op een hele rustige manier waardoor er ontspanning ontstaat door heel het lichaam. Tip: adem door de neus en probeer de adem in het bekken te voelen… Welkom in de wereld van yoga.

Knieën naar de borst

Deze houding zorgt voor een lichte natuurlijke massage van je onderrug. Het is een perfecte houding om contact te maken met de ademhaling en even ‘in te checken’ bij jezelf. Bonus: doordat je buik in contact is met de bovenbenen worden ook de organen in het gebied van je buik gemasseerd wat de doorbloeding stimuleert. Klinkt goed, toch?!

Lijkhouding

Oké: het klinkt niet best… Maar ‘lijkhouding’ is echt prettig! In deze houding kom je zo comfortabel mogelijk op je rug te liggen. Verder probeer je niets te bewegen. Maar ook niet in slaap te vallen! Ga liggen en wordt bewust van je ademhaling en de energie die je hebt vrijgemaakt in je lichaam. Prettig!

Draaiingen

Draaiingen, ook wel torsies of twists genoemd, zorgen voor een goede spijsvertering. Geen haast, je adem volgt de bewegingen! MS-buddies opgelet: ‘Wanneer je merkt dat je je sneller opwindt over van alles en nog wat, gun jezelf dan iets meer tijd in de houding. Hiermee nodig je jezelf uit om niet te impulsief te reageren, emoties onder ogen te zien en ze te accepteren voor wat ze zijn zonder te oordelen.’ Voilá! Ohhh ja: twee kanten draaien, logisch toch?

Banana-houding

Tot slot mijn favoriet: Bananasana. Een stretch van de zijkant van het lichaam. De naam laat niet veel aan de verbeelding over: liggen als een banaan, dat is wat je te doen staat. Bananasana kun je ervaren als een intense stretch. Er zijn opties om die stretch te verzachten! Het is natuurlijk volledig afhankelijk van je eigen achtergrond, mogelijkheden in je lichaam en beperkingen, of dit voor jou werkt of niet. Kijk dus vooral welke opties vandaag bij je passen om ruimte aan de zijkant van het lichaam te ervaren! Ook hier geldt: vergeet de andere kant niet.

Liefs, Ania

Fotografie: Jan Jaap Nipius

 

Lees ook:

Dit bericht heeft 2 reacties
    1. D-Cheryl: Yin yoga is echt goed voor je lijf en lekker! Zeker goed te doen! Doen! Namasté 😆

Klik op een tabblad om aan te geven hoe u wilt reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *