Positieve effecten van sport

Positieve effecten van sport

Twee verschillende soorten training verbeteren slaap en verminderen depressies bij mensen met MS, maar hebben geen invloed op vermoeidheid, paresthesie* en het niet kunnen verdragen van onzekerheid. 

* paresthesie: verkeerde gevoelswaarneming veroorzaakt door inwendige prikkels, bijvoorbeeld alsof er mieren over je huid lopen

Bewegen heeft een positief effect op het welzijn van mensen met MS. Het doel van deze studie is om de invloed van lichamelijke activiteit op depressiviteit, vermoeidheid, slaap, paresthesie en persoonlijkheidheidskenmerken (het verdragen van onzekerheid) te bestuderen en te onderzoeken of duurtraining of het trainen van coördinatieve vaardigheden tot betere resultaten leiden dan gewoon sporten.

Het onderzoek

92 vrouwen met MS (gemiddelde leeftijd 37 jaar) namen deel aan de studie. De deelnemers werden willekeurig verdeeld over training van het uithoudingsvermogen, training van coördinatieve vaardigheden en een niet-specifieke training.  De deelnemers vulden een vragenlijst aan het begin van de studie in, en vervolgens na 4 en na 8 weken. Alle groepen trainden 3x per week, 45 minuten per keer.

De resultaten

Slaapproblemen en symptomen van depressiviteit namen bij alle deelnemers af, maar het meest in de twee specifieke trainingsgroepen. Vermoeidheid, paresthesia en het verdragen van onzekerheid verbeterden niet, er was hierbij geen verschil tussen de groepen.

Conclusie

Zowel training van het uithoudingsvermogen als specifieke coördinatieve training hebben mogelijk een positief effect op bepaalde aspecten van de cognitieve-emotionele verwerking. Sporten in het algemeen lijkt ook een positieve invloed te hebben.

Bron: Sadeghi Bahmani D, Razazian N, Farnia V, Alikhani M, Tatari F, Brand S,
University of Basel, Basel, Switzerland; Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran; Isfahan Neurosciences Research Center, Alzahra Research Institute, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
Mult Scler Relat Disord. 2019 Jul 29;36,

Samenvatting: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31521917

Dit bericht heeft 1 reactie
  1. die ervaring deel ik ook wandel elke dag , fiets veel E-bike. Als ik eens een paar dagen niet doen voel ik mij slechter. Bewegen heeft zeker invloed bij mij.

Klik op een tabblad om aan te geven hoe u wilt reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *