homesitemapcontactA+

Patiëntportaal

Patiënt blijer met patiëntportaal dan arts

Patiënten die online hun medische dossier op het portal van een ziekenhuis kunnen bekijken zijn positief. Artsen minder. 

Artsen vrezen dat patiënten zich onterecht ongerust maken door het lezen van onderzoeksuitslagen én sommigen hebben moeite met het verlies van controle. Dit blijkt uit onderzoek van het Radboudumc onder patiënten en medewerkers van zeven umc’s en een algemeen ziekenhuis.

De onderzoekers hielden groepsinterviews met patiënten en medewerkers en analyseerden de gebruikersdata van patiënten die bij mijnRadboud inlogden. Zij observeerden patiënten die voor het eerst inlogden op mijnRadboud.nl en lieten hen hardop nadenken terwijl ze het portaal voor het eerst gebruikten.

Betrokken patiënt

Patiënten vinden dat een ziekenhuisportaal hen rust, regie en betrokkenheid geeft. Ze kunnen ieder moment een vraag stellen en het gebruiksgemak is groot.

Veel patiënten willen meer dan gegevens inzien, zoals communiceren met de arts  en zelf hun gegevens uploaden. Andere patiënten willen hun arts niet lastigvallen met hun vraag of zijn onvoldoende computervaardig.

Artsen zijn volgens de onderzoekers ook enthousiast over het zorgportaal:  patiënten zijn beter geïnformeerd en stellen gericht vragen. Maar ze zijn ook bang dat patiënten onnodig ongerust worden door het lezen van hun dossier en uitslagen. Sommige artsen hebben moeite met het verlies van autonomie en voelen zich gecontroleerd.

2020

Veel ziekenhuizen bouwen nu een zorgportaal. Minister Schippers wil dat alle ziekenhuizen in 2020 een portaal hebben en stelt € 105 miljoen beschikbaar.

Bron: Skipr

 

Klik op een tabblad om aan te geven hoe u wilt reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *